تحقیقی در زبان عربی

ترجمه متون عربی به فارسی و بالعکس

تحقیقی در زبان عربی

ترجمه متون عربی به فارسی و بالعکس

شکست پیمان غدیر

در جواب نقض عید غدیر مورخان روایت کرده اند : امام علی "علیه السلام" وارد مسجد پیامبرشد ، با جمعی از مهاجرین و انصار مواجه شد ، بر آنها سلام داد سپس فرمود: .....

در جواب نقض عید غدیر مورخان روایت کرده اند : امام علی "علیه السلام" وارد مسجد پیامبرشد ، با جمعی از مهاجرین و انصار مواجه شد ، بر آنها سلام داد سپس فرمود:

خدا را در نظر بگیرید – ای گروه مهاجران و انصار – پیمان پیامبرتان را در قبال من که در روز غدیر به شما داد به فراموشی نسپارید ، و حکومت محمد (پیامبر) را از اتاقش و داخل خانه اش به سوی خانه هایتان و اندرون خانه هایتان خارج نکنید و ما اهل بیت را از حقمان و مقاممان کنار نزنید ، به خدا سوگند – ای مردم – خدایی تعالی داور بود و حکم کرد و به پیامبرش آموخت و شماهم می دانید که من – از خاندان نبوت و معدن رسالت و جایگاه فرود آمدن ملائک و منبع علم و خاندان وحی – از شما به این امر (خلافت) برحق ترم ، چرا که از ماست قاری کتاب خدا و اندیشمند در دین خدا و کسی که در وحی الهی (کتاب آسمانی) نگاشته شده و بر امر رعیت از جانب پیامبر آگاه شده است .به خدا سوگند به تحقیق که این امر از ماست ، پس از هوای نفس خود پیروی نکنید مبادا حق را از خود دور سازید که آنچه را پیش فرستادید با آنچه پیش آوردید ( بعد از نبی) فاسد کنید چرا که سخن حق از سخن ظالمانه گسترده تر است ، و هر کس حرف حق برایش ناگوارآید پس سخن ظالمانه برایش ناگوارتر خواهد بود .سپس آن حضرت به دنبال سخنان خود کلام خداوند را آورد که می فرماید :  و محمد جز فرستاده ای که پیش از او (هم) پیامبرانی ( آمده و) گذشتند نیست ، آیا اگر او بمیرد یا کشته شود ، از عقیده ی خود بر می گردید و هر کس از عقیده ی خود باز گردد ، هرگز هیچ زیانی به خدا نمی رسد. (آل عمران :144)سپس بشر بن سعد الأنصاری بزرگِ خاندان أوس کسی که خلافت را برای أبوبکر مهیا کرد ، گفت : سوگند به خدا اگر انصار این کلام را قبل از بیعتشان با ابوبکر می شنیدند ، در امر خلافت دونفر از آنها با تو مخالفت نمی کردند و حتما به سوی بیعت با تو تعجیل می کردند .سپس امام علی علیه السلام فرمودند : ای شماها ! من چنین نبودم که پیامبر را کفن شده روی زمین رها کرده او را دفن نکرده ، بیرون بروم و  درباره ی حکومت ایشان به نزاع بنشینم ، حال آنکه مرا توصیه نموده است که : ای برادرم مرا تنها نگذار (از من جدا نشو) تا اینکه مرا در قبرم بگذاری . سپس امام علی علیه السلام روبه سوی آنان کرد و فرمود: قسم به خدا! مردی در روز عید غدیر از پیامبر شنید که می فرمود : « هر کس من مولا و سرور اویم در نتیجه این علی مولای اوست ، خداوندا دوست بدار هر که را دوستِ او باشد ، و دشمنی کن با هر کس که او را دشمنی کند و یاری کن هر که را او را یاری کند و واگذار هر که را او را واگذارد » و آن مرد شهادت داد آنچه را شنیده بود.جمع زیادی اعتراف کردند و به آن شهادت دادند و حرف ها زیاد شد و صداها بالاگرفت .

به تحققیق حق را دریافتند سپس منکرِ آن شدند ، و پیمان را محکم کردند سپس عهد شکنی کردند.

و از امام صادق علیه السلام درباره ی این سخن خدا سوال شد : نعمت خدا را می شناسند ، حال آنکه آن را انکار می کنند ، پس فرمودند : روز غدیر را می شناسند سپس در روز "سقیفه"  آن را انکار می کنند.


نقض بیعة الغدیر

نقض بعید الغدیر ما رواه المؤرخون ان الامام علی"علیه السلام" دخل مسجد رسول الله ،فإذا فیه جمیع من المهاجرین والأنصار ،فسلم علیهم ثم قال :
"الله الله – یا معشر المهاجرین والأنصار – لا تنسوا عهد نبیکم إلیکم فی حقی فی یوم الغدیر وعیره ، ولا تخرجوا سلطان محمد عن دارة وقعر بیته الى دور کم وقعر بیوتکم[u1] ولا تدفعونا – أهل البیت- عن حقنا ومقامنا فوالله – ما معاشر الجمع – ان الله تعالى قضى وحکم واعلم نبیه وانتم تعلمون انا - أهل بیت النبوة ومنبع الرسالة ومختلف الملائکة ومعدن العلم وأهل بیت الوحی – أحق بهذا الأمر منکم ،فان فینا القارئ لکتاب الله ،الفقیه فی دین الله ،المنصوص علیه بوحی من الله المطلع بأمر الرعیة من جهة رسول الله
والله لفینا هذا الأمر ،فلا تتبعوا الهوى فتزدادوا من الحق بعدا ،ان تفسدوا ما قدمتموه بما احدثمتوه فان الحق سعة عن القول بالظلم ،ومن ضاق علیه الحق فالجور علیه أضیق
ثم تلا "علیه السلام" قوله تعالى {وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل فان مات أو قتل انقلبتم على إعقابکم ،ومن ینقلب على عقبیه فلن یضر الله شیئا[u2]}
فقال بشر بن سعد الأنصاری – سید الأوس وهو الذی وطأ الأمر لأبی بکر – فقال والله – بالحسن – لو أن الأنصار سمعت منک الکلام قبل بیعتها لأبی بکر ،ما اختلف علیک فیه اثنان منهم ،ولسارعوا الى مبایعتک
فقال "علیه السلام" : یاهولاء ! ما کنت لا خلی رسول الله مسجى لا أو أریه ،و اخرج أنازع فی سلطانه ،وقد أوصانی وقال : یا أخی لا تفارقنی حتى توارنی فی رمسی[u3]
ثم التفت الامام إلیهم وقال :فانشد الله[u4] رجلا سمع رسول الله – یوم غدیر خم – یقول "من کنت مولاه فهذا علی مولاه،اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله " یشهد بما سمع ؟؟؟
فقال جماعة کثیرة، فشهدوا بذلک، وکثر الکلام وارتفعت الأصوات[u5]
لقد عرفوا الحق ثم أنکروه ،وابرموا العهد ثم نقضوه
وقد سئل الامام الصادق "علیه السلام" عن قول سبحانه : " یعرفون نعمة الله ینکرونها[u6]
فقال :یعرفون یوم الغدیر ثم ینکرونه یوم السقیفة[u7]

[u1]قعر البیت :داخله

[u2]سورة أل عمران /الآیة 144

[u3]الرمس :القبر

[u4] أی ا:اقسم علیکم بالله

[u5]کتاب النوادر للفیض الکاشانی "ص118،وذکر شطرا من الحافظ ابن قتبیه فی کتاب الإمامة والساسة :ج1 ص119،فهو مذکور فی کتب الشیعة وأهل ألسنه

[u6] سورة النحل / الآیة 83

[u7]بحار الأنوار : ج 37 ص166

نظرات 1 + ارسال نظر
علی یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:24 ق.ظ http://www.ali1381.persianblog.ir/

سلام
ما که عربیهاش رو نفهمیدیم اومدیم سراغ این فارسی
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
موفق باشید

ان شاالله بدون اشکال باشه و مورد توجه امام زمان (عج)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد