تحقیقی در زبان عربی

ترجمه متون عربی به فارسی و بالعکس

تحقیقی در زبان عربی

ترجمه متون عربی به فارسی و بالعکس

امیر المومنان علی علیه السلام

از جمله صفات امیر المومنان علی علیه السلام 

 متن عربی و ترجمه 

 الجزء الأول من شرح نهج البلاغة

شرح ابن ابی الحدید

و أما السخاء و الجود فحاله فیه ظاهرةو کان یصوم و یطوی و یؤثر بزاده و فیه أنزل وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً (انسان/8)إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لانُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً (انسان/9).

و روى المفسرون أنه لم یکن یملک إلا أربعة دراهم فتصدق بدرهم لیلا و بدرهم نهارا و بدرهم سرا و بدرهم علانیة فأنزل فیه

الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً. .(بقره/272)

و روى عنه أنه کان یسقی بیده لنخل قوم من یهود المدینة حتى مجلت یده و یتصدق بالأجرة و یشد على بطنه حجرا.

و قال الشعبی و قدذکره (ع) کان أسخى الناس کان على الخلق الذی یحبه الله السخاء و الجود ما قال "لا"لسائل قط و قال عدوه و مبغضه الذی یجتهد فی وصمه و عیبه معاویة بن أبی سفیان لمحفنبن أبی محفن الضبی لما قال له جئتک من عند أبخل الناس فقال ویحک کیف تقول إنه أبخل الناس لو ملک بیتا من تبر و بیتا من تبن لأنفد تبره قبل تبنه.

و هو الذی کان یکنس بیوت الأموال و یصلی فیها و هو الذی قال یا صفراء و یا بیضاء غری غیری و هو الذی لم یخلف میراثا و کانت الدنیا کلها بیده إلا ما کان من الشام.


و اما گشاده دستی و بخشندگی: از ظاهر او هویداست؛ وی روزه می گرفت و به خود می پیچید و به روزی خود قانع بود؛ و در مورد ایشان نازل شده است: ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً﴾ (الإنسان/8)، ﴿إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً﴾ (الإنسان/9) و به [پاس‏] دوستىِ [خدا]، بینوا و یتیم و اسیر را خوراک مى‏دادند. (8) ما براى خشنودى خداست که به شما مى‏خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهیم (9). و مفسران آورده اند که او جز چهار درهم چیزی نداشت؛ درهمی را شبانه و درهمی را به هنگام روز و درهمی را آشکارا و دیگری را در نهان صدقه می داد؛ که این آیه در شان وی نازل شد: ﴿الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً﴾ (البقرة/274) کسانى که اموال خود را شب و روز، و نهان و آشکارا، انفاق مى‏کنند.(274)

و در مورد او روایت است که با دست خویش درخت نخلی را در منطقه ی یهودی نشین آب می داد، تا این که دستش تاول زد[1]، و مزد خویش را صدقه می داد، و بر شکم خود سنگ می بست.

"الشعبیّ" در مورد آن حضرت می گوید: سخاوتمند­ترین مردم بود؛ اخلاقی داشت که خداوند آن را دوست می دارد: یعنی همان سخاوت و بخشندگی، هرگز به درخواست کننده(بیچاره)ای "نه" نگفت.

و دشمن او "معاویه بن ابی سفیان" که کینه ی او را در دل داشت و سعی می کرد به او عیبی را نسبت دهد – وقتی "محفن بن ابی محفن الضبیّ" به او گفت: از نزد بخیل ترین مردم آمدم، به محفن گفت: وای بر تو! چگونه می گویی که او بخیل ترین مردم است، او اگر خانه ای از جنس زر و سیم و خانه ای دیگر از جنس کاه می داشت به تحقیق زرِ آن خانه قبل از کاه تمام می­شد.

او کسی است که خزانه داری ها را تمییز می کرد و در آن نماز می خواند، و او کسی است که گفت: ای زرد روی و ای سفید روی(کنایه از زر و سیم)، دیگری را فریب ده، او کسی است که هیچ میراثی بر جای نگذاشت در حالی که تمام دنیا در دستانش بود به جز محدوده ی سرزمین شام.


[1] مجلت یده: یعنی در دستش تاول ظاهر شد که تاول آبی است بین پوست و گوشت به خاطر زیاد کار کردن.


و أما الحلم و الصفح : فکان أحلم الناس عن ذنب و أصفحهم عن مسی‏ء و قد ظهر صحة ما قلناه یوم الجمل حیث ظفر بمروان بن الحکم و کان أعدى الناس له و أشدهم بغضا فصفح عنه.

و کان عبد الله بن الزبیر یشتمه على رءوس الأشهاد و خطب یوم البصرة فقال قد أتاکم الوغد اللئیم علی بن أبی طالب و کان علی (ع) یقول ما زال الزبیر رجلا منا أهل البیت حتى شب عبد الله فظفر به یوم الجمل فأخذه أسیرا فصفح عنه و قال اذهب فلا أرینک لم یزده على ذلک.

و ظفر بسعید بن العاص بعد وقعةالجمل بمکة و کان له عدوا فأعرض عنه و لم یقل له شیئا.

و قد علمتم ما کان من عائشة فی أمره فلما ظفر بها أکرمها و بعث معها إلى المدینة عشرین امرأة من نساء عبدالقیس عمّمهن بالعمائم و قلدهن بالسیوف فلما کانت ببعض الطریق ذکرته بما لا یجوز أنیذکر به و تأففت و قالت هتک ستری برجاله و جنده الذین وکلهم بی فلما وصلت المدینة ألقى النساء عمائمهن و قلن لها إنما نحن نسوة.

و حاربه أهل البصرة و ضربوا وجهه ووجوه أولاده بالسیوف و شتموه و لعنوه فلما ظفر بهم رفع السیف عنهم و نادى منادیه فی أقطار العسکر ألا لا یتبع مول و لا یجهز على جریح و لا یقتل مستأسر و من ألقی سلاحه فهو آمن و من تحیز إلى عسکر الإمام فهو آمن و لم یأخذ أثقالهم و لا سبى ذراریهم و لا غنم شیئا من أموالهم و لو شاء أن یفعل کل ذلک لفعل و لکنه أبى إلاالصفح و العفو و تقیل سنة رسول الله (ص) یوم فتح مکة فإنه عفا و الأحقاد لم تبرد والإساءة لم تنس.

و لما ملک عسکر معاویة علیه الماء و أحاطوا بشریعة الفرات و قالت رؤساء الشام له اقتلهم بالعطش کما قتلوا عثمان عطشا سألهم علی (ع) و أصحابه أن یشرعوا لهم شرب الماء فقالوا لا و الله و لا قطرة حتى تموت ظمأ کما مات ابن عفان فلما رأى (ع) أنه الموت لا محالة تقدم بأصحابه و حمل على عساکر معاویة حملات کثیفةحتى أزالهم عن مراکزهم بعد قتل ذریع سقطت منه الرءوس و الأیدی و ملکوا علیهم الماء و صار أصحاب معاویة فی الفلاة لا ماء لهم فقالله أصحابه و شیعته امنعهم الماء یا أمیر المؤمنین کما منعوک و لا تسقهم منه قطرة واقتلهم بسیوف العطش و خذهم قبضا بالأیدی فلا حاجة لک إلى الحرب فقال لا و الله لاأکافئهم بمثل فعلهم افسحوا لهم عن بعض الشریعة ففی حد السیف ما یغنی عن ذلک فهذه إن نسبتها إلى الحلم و الصفح فناهیک بها جمالا و حسنا و إن نسبتها إلى الدین والورع فأخلق بمثلها أن تصدر عن مثله .

و اما فراست و گذشت: او آگاه ترین مردم نسبت به گناه بود و با گذشت ترین نسبت به گناه کار؛ و درستی ادعای ما در جنگ جمل دیده می شود؛ جایی که به مروان بن حکم که از همه بیشتر با آن حضرت دشمنی داشت و بیش از همه کینه ی او را در دل داشت – دست یافت و از وی گذشت کرد.

و عبدالله بن زبیر در ملأ عام به آن حضرت دشنام می داد، و روز بصره خطبه خواند و گفت: آن پستِ فرومایه (علی بن ابی طالب) نزد شما آمده است. در حالی که حضرت علیّ علیه السلام می گفت: هنوز هم زبیر مردی از ما اهل بیت است تا اینکه عبدالله جوان شد، و در جنگ جمل آن حضرت به او دست یافت و او را به اسارت گرفت و از وی درگذشت و گفت: برو که دیگر تو را نبینم و بیش از این چیزی نگفت.

و بعد از واقعه ی جمل در مکه به سعید بن عاص دست یافت او که دشمن آن حضرت بود- امام از او روی گرداند و هیچ به او نگفت.

و از داستان های عایشه در مورد او خبر دارید،  زمانی که به عایشه دست یافت گرامیش داشت و 20 زن از زنان قبیله ی عبد القیس  را در پوشش عمامه در آورد و به شمشیر مجهز کرد و با وی به شهر فرستاد، و وقتی به نیمه ی راه رسیدند، چیزهایی گفت که شایسته ی امام نبود که در موردش گفته شود، عایشه گفت حجابم را با مردان و سربازانش که آنان را مامور کرده بود درید، اما زمانی که به شهر رسیدند آن زنان عمامه هایشان را انداختند و به او گفتند: ما زن هستیم.

اهل بصره به جنگ وی برخاستند و او و فرزندانش را با جنگ روبرو کردند، و به او دشنام دادند و نفرین کردند، اما وقتی به آنان دست یافت، شمشیر را از آنان کنار زد، و فراخونان خود را در جای جای سپاه ندا داد و گفت: که فرد فراری را دنبال نکنید و بر زخم خورده شمشیر نکشید و اسیرِ پناه آورده را نکشید و هر کس سلاحش را رها کند در امان است و هر کس به سپاه امام پناه آورد در امان است، و بارهایشان گرفته نشد و فرزندانشان اسیر نشدند و مالی از اموالشان به غنیمت برده نشد هر چند اگر می خواست همه این ها را انجام می داد، اما جز گذشت از هر چیزی خود داری می کرد، و قائل به سنت پیامبر در روز فتح مکه بود، چرا که او گذشت کرد اما کینه ها سرد نشده بود و بدی فراموش نشده بود.

و زمانی که سپاه معاویه آب را بر آن حضرت بست، و رود فرات را محاصره کردند،وبزرگان شام به معاویه گفتند: آنها را تشنه از بین ببر همانطور که عثمان را تشنه کشتند، علیّ علیه السلام و یارانش از آنان خواستند که آب را بر آنان باز کند، (یاران معاویه) گفتند: سوگند به خدا چنین نکنیم، حتی یک قطره، تا این که از تشنگی بمیرید همانطور که ابن عفان مرد؛ و زمانی که آن حضرت دید که چاره ای جز مرگ نیست، با یارانش پیش رفتند و بر سپاهیان معاویه با حملاتی پیاپی هجوم بردند تا این که آنان را از جایگاه هایشان با کشتاری سریع از بین بردند، که در آن جنگ سرها و دست ها از تن جدا شد، و آب را از آنان بازپس گرفتند، و یاران معاویه در فلات قرار گرفتند که در آن هیچ آبی نبود، سپس صحابه و یاران آن حضرت به او گفتند: ای امیر مومنان آب را از آنها باز گیر همانگونه که از تو باز داشتند، و قطره ای آنان را سیراب نکن، و با شمشیر تشنگی آنان را بمیران، و آنان را با دست دستگیر کن و دیگر نیازی به جنگ نیست، پس گفت: نه به خدا سوگند، من همانند آنان نکنم، مقداری از رود آب را برای آنان باز کنید، چرا که در لبه ی شمشیر چیزی نیست که از آن بی نیاز کند، این را داشته باش اگر او را به فراست و گذشت نسبت دهی این اضافه بر آن زیبایی و نیکویی وی است، و اگر به دین و پرهیزکاری نسبتش دادی پس چه دور است که چنین اخلاقی از همانند او سرزند.


نظرات 18 + ارسال نظر
حورا چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:47 ق.ظ http://tiredsun1.blogfa.com/

سلاممممممممممم ابجی جان وقت بخیررر


بینهایت مطلبت زیبا بود ممنونمممممم



خسته نباشیددددددد

شکلکات چرا گل نداره:)) گلللللل

مرسی گلم خودت گلی کافیه

الهام پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:44 ق.ظ http://9andishi.blogfa.com

سلام
با مطلبای جدید آپم لطفا در نظر سنجی ها هم شرکت کنید

غم قائم پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:42 ب.ظ

سلام سید عزیز.بنده نظر شما در سایت طلبه بی تعارف رو دیدم نمیدانم ایشون چگونه نهی از منکر کردند اما درمورد نکات مثبت که گفتید یه چی بگم:علیک بالنصف ؛عزیزم دیدم از امیرالمومنین سلام الله علیه مطلب گذاشتید یاد این افتادم که ایشون کراهت داشتند به خانمهای جوان سلام بدهند ...آنوقت چگونه این اتاق ها مطابق میل ان بزرگواران است.تجربه شخصی بنده است که هرگاه همین کارهای دینی مختلط با نامحرم برگزار شود ولو خلاف شرعی در کلام ورفتار به طور عیان صورت نگیرد اخلاص در عمل به شدت کاهش یافته وتقریبآ اخلاصی نمیماند این پیش داوری نیست طبیعت دوجنس مخالف این را اقتضا میکند والله العالم.

سلام بزرگوار.. نمیدونم خانم هستین یا آقا.. فقط اینو بگم که خودتون برای چی میرین تو اتاقا؟! اگر محیطش بده خب نرین.. اگرم نرفتین پس از کجا میدونین اونجا چه خبره؟!..

خادم الرقیه پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:11 ب.ظ http://www.eshghahoraee.blogfa.com

سلامممممممممممممممممم افریننننننننننن مطلبت بیست بود موفق باشی خواهرییییییییی

ممنون عزیزم باعث افتخاره که شما به وبلاگ من سر زدین

غم قائم پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:26 ب.ظ

سلام سید.خانمم.نرفتم اما چه نیازی است به دیدن؟ بحث بر سر اختلاط است واین قاعده کلی است که انجا رخ داده طبق تصاویری که در سایت طلبه دیدم.عزیز دلم انسان اگر محق باشد وبه دانسته ها عمل کند خداوند از طریق درستش نادانسته ها را محقق می سازد این حرف ائمه وبه تبعش بزرگان است.دیگر خود دانید.التماس دعا

سلام، بببخشید من دیر سر میزنم به وبلاگ، ولی ما آخر نفهمیدیم که باید به خانم سلام کرد یا نه که شما سلام میکنید، بعدشم میگید عزیز دلم

غم قائم شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 ب.ظ

من جواب دادم ها نرسیده یا سر نزدی؟

غم قائم دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:41 ق.ظ

ببخشید شما مگر خانم نیستید؟اسمتان اسیه است!من هم خانمم .پس نفهمیدم اینکه فرمودید سلام کردم وعزیز دلم اشکال داره!چی بود؟
اگر مزاح بود باید بگویم بحث بنده جدی بود.

اصلا مزاح نکردم، اگر حوصله داشتی ایمیل بنده رو اد بفرما اونجا بحث کنیم ،از قسمت مشخصات بنده ایمیل ما رو میتونید پیدا کنین.

غم قائم دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:56 ب.ظ

واقعآ متوجه اون صحبت نشدم!! اما بنده فکر کردم خانم هستید ...

رضا سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:22 ق.ظ http://shamimemahdy.blogfa.com

سلام.قابل توجه غم قائم نمیدونم اقای خانومی هر چی هستی به خودت . شما اگه خیلی دلت میسوزه سعی کن خودت مرتکب این کارا نشی . بعدشم اگه کراهتبه خانوم جوان سلام دادن شما رو چه به وبلاگ طلبه بی تعارف ایشون یه طلبه هستن شما هم یه خانوم . اصلا شما از کجا این طلبه رو میشناسین . بعدشم ایدی مترجم عربی پاشون به خاطر این کار خود سرانه طلبه باز شده تو این موضوع . یکی مثل این طلبه بیاد یه کاری بکنه که ابرو ی ادم تو فضای مجازی بره اصلا درست نیست . بعدشم شما خیلی گیر دادی به این اختلاط کی گفته اختلاط صورت گرفته بنا رو بر این بزاریم که اختلاط شده ما که تو این ماجرا نبودیم این کار طلبه باعث شده که شما در مورد ما فکر اشتباه کنی . اگرم خیلی خودتو دست بالا میگریی بیا برو به صاحب الفور بگو که نه اجاز ه بده ادمای افراطی مثل شما ابرو ریزی کنن . نه تفریطای مثل اونای که این اختلاط و کردن احتلاط بکنن.این طلبه هم خیلی کار اشتباهی کرده که عکس گرفته از اتاق . ادمای که تو این ماجرا نبودن پاشون گیر کرده . چه اددمای بی حیای پیدا میشن به قول خودشون امر به معروف میکنن . ادمایی مثل شما هم بیان کار غلطشونو تایید کنن ..............

قابل توجه غم قائم سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:29 ق.ظ http://shamimemahdy.blogfa.com

خاک بر سر ادمای هنوز فرق نهی از منکر و ابرو ریزی رو با هم نمیدونن .به اسم اختلاط بعضی خاک بر سرا میان ابرو یکی دیگه رو میبرن........................... اختلاط سرتو بخوره منکراتی ابرو ریز

غم قائم سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:34 ب.ظ

من قصد همچین چیزهایی که جناب رضا گفتند نداشتم .خداوند خود قضاوت خواهد کرد.فی امان الله

حسن سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:18 ب.ظ http://arabitarjomeh.blogfa.com

موضوع قیم و جدیر بالتقدیر.
أطلب من الله أن یفسح الطریق لتعالیک العلمی یوما بعد یوم.
ستسعدنی زیارتکم لمدونتی والإدلاء بآرائکم وإخبار الجهات المعتنیة.
جدیر بالذکر أن مدونتی تمر بأیامها الأولی من ولادتها، لهذا ستساعدنی آرائکم کثیرا فی تطویر وتنمیة المونة.
مع خالص الشکر
أخیک حسن

رضا یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:37 ق.ظ http://SHAMIMEMAHDY.BLOGFA.COM

نامه ایت الله پهلوانی به یکی از شاگردانش http://forooghetohid.ir/fa17/asatidha/pahlavanime/nameme.html

کمال سه‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:46 ق.ظ http://www.sosan4.blogfa.com

سلام سیده خانم
روضه رضوان بودم
ببخش آدرس اون وبلاگی که ظنز در مورد شروع و تاسیس الفور نوشته بود رو میخوام
ببخش واجبه منتظرم میشه کمک کنید؟

http://ghoooolooomoorofagha.blogfa.com/ وبلاگ مش غلوم

[ بیزارم از هر آنکه فاطمه از او بیزا شنبه 29 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:22 ب.ظ

سلام اجی
من افسردگی گرفتم تازه فهمیدم خعیلی وقته زیر خط فقر بودم[تشویش]

مرز خط فقر رو تو وبلاگم زدم ...بیا ببینم تو چه کاره ایی؟‌فقری ایا دلم قرص شه تهنا نیستم[نیشخند]

[ بدون نام ] شنبه 29 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:25 ب.ظ


قالب وبلاگت خیلی کم رنگه ..مخصوصا رنگ سبزاش چشم ادم در میاد

[ بیزارم از هر آنکه فاطمه از او بیزا شنبه 29 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:26 ب.ظ


اون قبلی من بیدما که گفتم قالب وبلاگت خوشگل هستاااااااااا اما رنگ سبزشو نمیشه خوند
حداقل من نی تونم بخونم

سابقون یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:43 ق.ظ http://rqoran.mihanblog.com/post/author/708032

با عرض سلام و خسته نباشید
_______________________________________________-
از این که با وبلاگ زیبا قشنگ شما کاربر گرامی آشنا شدم خدارو شکر می کنم امیدوارم این توفیق رو داشته باشیم که از مطالب و نظرات ارزشمند شما بهر ه مند بشم امیدوارم شما هم به ما افتخار بدید و وبلاگ قرآنی ما رو با ورود خودتون زیبا تر کنید منتظر حضور زیبای شما هستیم همیشه موفق باشید

امام على علیه السلام :

مَن أَصلَحَ فیما بَینَهُ وَبَینَ اللّه أَصلَحَ اللّه فیما بَینَهُ وَبَینَ النّاسِ؛

هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.

بحارالأنوار، ج71، ص366، ح12
__________
سابقون


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد